به رسم ادب، همه جا رخصت
به رسم ادب، همه جا رخصت

به رسم ادب، همه جا رخصت

.

کسب مقام چهارمی در مسابقات استانی

مسابقات تیمی پهلوانی و زورخانه ای روز جمعه 24 بهمن ماه با حضور محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر و حجت الاسلام زارع زاده نماینده مردم مهریز ، بافق ، بهاباد ، خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی ، مسعود شریعتی مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد ، سید محمد رستگاری فرماندار شهرستان مهریز ، محمدحسین ارزانش رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان و جمعی از مسئولین شهرستان مهریز و ورزشکاران و پیشکسوتان این رشته ورزشی در زورخانه ولی عصر(عج) شهرستان مهریز برگزار شد.

در ایندوره از رقابت ها  100 باستانی کار از شهرستان های یزد ، ابرکوه(دوتیم)، اردکان ، تفت و مهریز با هم به رقابت پرداختند.

براین اساس در پایان تیم شهرستان یزد به مقام قهرمانی رسید و تیم های  مهریز و اردکان به ترتیب در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند  و تیم هیات پهلوانی و زورخانه ای بخش بهمن با اختلاف دو امتیاز در جایگاه سوم این مسابقات قرار گرفت، ضمن اینکه تمامی ورزشکاران این تیم را نوجوانان تشکیل داده بودند که این امر تشویق مسئولین را به همراه داشت.
 
http://s4.picofile.com/file/8171045750/IMG_20150214_WA0056.jpg

برنامه های اجرا شده زورخانه حیدر کرار در ایام الله دهه فجر

ورزشکاران زورخانه حیدر کرار (ع) مهردشت به مناسبت گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه هایی  در مکان های مختلف برگزار کردند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای مرشد نونهال زورخانه در دبستان استقلال در روز دوشنبه 20 بهمن ماه ساعت 9 صبح
  • اجرای ورزش زورخانه ای توسط تیم نوجوانان زورخانه در روز سه شنبه 21 بهمن ماه ساعت 9 صبح
  • اجرای ورزش زورخانه ای در هنرستان کاردانش شهدای بهمن سه شنبه 21 بهمن ماه ساعت 11 صبح
  • اجرای ورزش زورخانه ای و سر دادن شعار الله اکبر در زورخانه در شب پیروزی انقلاب اسلامی
  • حضور در راهپیمایی روز 22 بهمن ماه همراه با سایر ورزشکاران و خیل مردم شهر مهردشت
  • حضور در صدمین همایش شعر و موسیقی شهرستان ابرکوه در اداره ارشاد در روز چهارشنبه 22 بهمن که طی آن از آقایان سیدحسین حسینی دوست رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای بخش بهمن و مرشد محمد جواد حیدری پور نائب قهرمان مسابقات مرشدی جوانان کشور با اهدا لوح سپاس و هدیه ای تجلیل شد.


http://s5.picofile.com/file/8170416568/bahman_5_.jpg


http://s4.picofile.com/file/8170416434/bahman_3_.JPG


http://s5.picofile.com/file/8170416418/bahman_2_.JPG


http://s4.picofile.com/file/8170416384/bahman_1_.JPG



افتخاری دیگر برای زورخانه حیدر کرار (ع) مهردشت

سید ابراهیم پورحسینی باستانی کار و کشتی گیر زورخانه حیدر کرار(ع) مهردشت در دومین دوره جشنواره فرهنگی ورزشی جنوب و جنوب غرب کشور که در شهرستان تنگستان استان بوشهر برگزار گردید توانست مقام سوم رشته کشتی سنتی در وزن 90-80 کیلوگرم را کسب کند. هیات پهلوانی و زورخانه ای بخش بهمن ضمن تبریک به جامعه ورزش شهرستان و این ورزشکار ارزشمند، برای وی در تمامی مراحل زندگی آرزوی موفقیت و سربلندی می نماید.

http://static1.boushehr24.com/thumbnail/T4pWLnXE2FH6/cvJQFrPbY2ySSzow0hIujDpJprvxiy1BC_YBWWXjtJ1EQ-8XxOVpB2Ksd4X1sxdcj-FbF65DkN1iEwICu61h2wXetY7Hvdlp/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%84%DB%8C+%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C+%D9%85%D8%AD%D9%84%DB%8C.jpg

http://s4.picofile.com/file/8169326376/seyed_2_.jpg

http://s4.picofile.com/file/8169326468/seyed.jpg

برنامه های هیات پهلوانی بخش بهمن مختلف به مناسبت دهه فجر

به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ورزشکاران زورخانه حیدر کرار(ع) مهردشت با حضور در برنامه های مختلف شهرستان این ایام ا... را گرامی داشتند که در زیر به بخشی از این برنام ها اشاره شده است.
  • حضور دو تن از ورزشکاران معلول زورخانه ( گفتاری و شنیداری) و اجرای ورزش زورخانه ای در دومین جشنواره فرهنگی،ورزشی هنری معلولان ذهنی ابرکوه با نام “فرزندان توانمند ابرکوه”در روز چهارشنبه 15 بهمن ماه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • اجرای ورزش زورخانه ای در ندامتگاه ابرکوه واقع در جاده مریم آباد در روز پنجشنبه 16 بهمن ماه ساعت 11 صبح
  • اجرای ورزش زورخانه ای در مجتمع فرهنگی بیت العباس ابرکوه در روز پنجشنبه 16 بهمن ماه ساعت 21 با حضور حجت الاسلام حسینی امام جمعه ابرکوه، سرهنگ ابراهیمی فرمانده ناحیه مقاومت، آقای عادل رئیس اداره فرهنگ، ارشاد اسلامی و آقای خاموشی رئیس اداره ورزش و جوانان و عموم مردم
  • اجرای ورزش زورخانه در مراسم جشن پیروزی انقلاب سالن شهدای مهردشت در روز جمعه 17 بهمن ماه ساعت 20


http://s4.picofile.com/file/8169068276/IMG_20150206_WA0006.jpg

http://abarnews.ir/wp-content/uploads/DSC03921.jpg

دانستنیهای شگفت انگیز از تاریخ پیدایش ورزش زورخانه ای

پیدایش ورزش زورخانه
پیدایش و جایگاه ورزش زورخانه ای را باید در چهارچوب سایر ورزش های باستانی ایران جستجو کرد. همان گونه که مطالعة تاریخ ورزش های کهن ایران نشان می دهد، ورزش های اسب سواری، تیراندازی، شمشیربازی، کشتی، شکار، پرتاب نیزه، ارابه رانی، چوگان، هاکی و مشت زنی در ایران دارای بیش از سه هزار سال تاریخ است. در کتاب های تاریخ ورزشی محققان کشورهای مختلف جهان با صراحت آمده است که ایرانیان اولین ملتی بودند که در بیش از یک هزار سال پیش از میلاد مسیح، "اسب"ها را برای مسابقات اسب سواری و ارابه رانی پرورش می دادند و تربیت می کردند.
سال ها است که مسلم شده که ایرانیان برای اولین بار ورزش گروهی با توپ مثل چوگان و هاکی را تنظیم کرده و بازی و مسابقه انجام می دادند. در میدان امام خمینی در شهر اصفهان، هنوز دروازه های سنگی این بازی ها را می توان مشاهده کرد.
هردوت، مورخ یونانی از مسابقات ورزشی در ایران قبل از میلاد مسیح سخن می گوید. ایران در زمان هخامنشیان دارای مراکز  آموزش ورزش بود، در دوران ساسانیان ورزش مقام والایی داشت. شعرای نامدار ایران چون فردوسی و سعدی در اشعار خود از مسابقات ورزشی سخن می گویند و در تاریخ طبری به صراحت به انجام مسابقات ورزشی چوگان اشاره شده است. بسیاری اثرات دیگر نشان می دهند که ایرانیان در صدها سال قبل از میلاد مسیح جشن ها و مسابقات ورزشی برگزار می کردند. قدیمی ترین دستخط یک ایرانی درباره ورزش زورخانه در کتابخانه ملی پاریس مربوط به سال 1875 (120 سال قبل) موجود است.
با این مقاله تعداد 83 عکس از تمام تمرینات مختلف ورزشی زورخانه و مرشد و ماساژ همراه است.
متأسفانه، هنوز بخش مهمی از تاریخ ورزش ایران در قبل از میلاد مسیح در زیر خاک نهفته است. بعضی از آنان به طور تصادفی از زیر خاک بیرون آمده اند که نشانه انجام مسابقات ورزشی در قبل از میلاد مسیح در ایران است. این نمونه ها شامل موارد زیر است:
در یک سینی بزرگ مسی که در موزه ایران باستان نگهداری می شود و مربوط به بیش از هزار سال قبل از میلاد مسیح است، پرتاب نیزه،ارابه رانی  حرکات ژیمناستیک روی زمین، بندبازی (عکس شماره 7) و طبل زدن جلوی آتش مسابقات  دیده می شود.
اثر دیگر در حدود 40 سال پیش در منطقه "حسنلو" در آذربایجان، جامی از طلا به نام ((جام حسنلو)) پیدا شده است. این جام در موزه ایران باستان است و روی آن صحنه های مختلف ورزشی دیده می شود.
در این عکس تصویری از اهورا مزدا،  مسابقه ارابه رانی، زیبایی اندام و  مسابقه مشت زنی با دستکش بوکس دیده می شود. قدمت این جام بنا به تشخیص باستان شناسان معروف جهان به حدود 900 تا 1500 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. اگر حداقل آن را در نظر بگیریم مشخص می شود که مسابقات ورزشی در ایران حداقل 300 سال قبل از اولین مسابقات المپیک یونان انجام می شدند.
براساس آنجه به اختصار عرض، امروز در این جشنواره بین المللی برای اولین بار رسماً اعلام می کنم که ایران ما پیشقدم در بازی های المپیک بوده است و نه یونان.
پس از این گفتار که با توجه به کمی وقت به اختصار بیان شد، می توان گفت که ورزش زورخانه ای در میان سایر ورزش ها در قبل از میلاد مسیح، مکان ویژه ای داشته است.
تاریخ پیدایش آن مانند سایر ورزش های باستانی ایران هنوز مشخص نشده، ولی به جرأت می توان گفت که قبل از میلاد مسیح انجام شده و در طول هزاران سال گذشته شکل گرفته و در ادبیات باستانی نیز از آن یاد شده است. در زبان ایران باستان (فرس قدیم) لغت "کبّاده" به معنی کمان نرم آمده است.

ورزش زورخانه ای، بعد از میلاد مسیح
بعد از میلاد مسیح تمرین ورزش زورخانه ای همچنان ادامه داشته است. ابتدا تحت تأثیر مذهب زرتشت و سپس بعد از پذیرش اسلام, تحت تأثیر اسلام قرار گرفت و هنوز هم ادامه دارد.
بعد از حمله اعراب به ایران ابتدا از انجام ورزش زورخانه ای جلوگیری می شد. به این ترتیب زورخانه به تدریج در طول سال ها تبدیل به مرکز نهضت استقلال طلبی شد. در حالیکه ایرانیان دین اسلام را پذیرفته بودند، ولی همزمان تلاش می شد که ایران از زیر سلطه اعراب خارج شود.
در پیشبرد این جنبش استقلال طلبانه- به طوری که تاریخ نشان می دهد- ورزشکاران و پهلوانان تربیت شده در زورخانه ها نقش اساسی داشته اند که در رأس آنها "عیّاران" بودند، این قشر از جامعه آن زمان اهل تشیع و دارای اعتقادات مذهبی شدید بودند.
عیّاران خود را جزو فدائیان حضرت علی (علیه السلام) می دانستند و این رادمرد بزرگ را سرمشق گفتار و کردار خود قرار داده بودند. عیّاران مردانی شجاع و جوانمرد بودند و خصوصیات اخلاقی آنها دلیری، مردانگی، پاکدلی و وفا بود. عیّاران ابتدا در زورخانه ها –که عملاً نوعی مخفیگاه است ورزش می کردند و خود را برای جنبش میهنی آماده می کردند، اما به یک نهضت مذهبی – ورزشی تکامل یافتند و از میان آنها مردان تاریخی چون "ابومسلم خراسانی" و یعقوب لیث صفاری" برخاستند که شرح مفصل آن در تاریخ ایران آمده است. همزمان با گسترش این جنبش استقلال طلبانه، ورزش زورخانه نیز تقویت شد و پس از به دست آمدن استقلال ایران، این ورزش به عنوان سمبل پیروزی و همبستگی ملی چنان در ایران پیشرفت کرد که عملاً به صورت یک ورزش ملی درآممد و این جریان تاکنون  نیز ادامه پیدا کرده است.

ورزش زورخانه از دیدگاه علوم مختلف
در اینجا تلاش می کنم به طور اختصار ورزش زورخانه را از دیدگاه علوم مختلف مورد بررسی      قرار دهم. طبیعی است که هر بخشی در آن نیاز به تحلیل و بحث و شرح مفصل علمی دارد.

ورزش زورخانه ای از دیدگاه الهیات
یکی از ویژگی های برجسته و فرهنگی این ورزش آمیختگی آن با اعتقادات مذهبی است. چنان که اشاره شد، ورزش زورخانه ای, قبل از میلاد مسیح تحت تأثیر دین زرتشت بود؛ چون تقویت بدن و روح برای مبارزه با اهریمن یکی از اهداف زرتشت بود. پس از پذیرش اسلام در ایران, شعائر اسلامی، محتوای مذهبی این ورزش را تشکیل می دهد. توجه به ایزد متعال، گفته ها و فرمان های پیامبر اسلام و حضرت علی علیه السلام, محتوای اشعار مذهبی مرشد را تشکیل می دهند. مولانا علی علیه السلام به عنوان سمبل مردانگی و فتوت ورزشکاران زورخانه است و آنها مبانی و اصول فتوت را، وفا، صدق، آیین، سخا، تواضع، هدایت و توبه می دانند. مرشد زورخانه برای بیان این خصوصیات ویژه و اشاره به شعائر مذهبی از اشعار شعرای بزرگ چون فردوسی و حافظ استفاده می کند. به عنوان مثال:
اول دفتر به نام ایزد دانا        صانع  و پروردگارِ حیِّ توانا
اکبر و اعظم خدای عالم و آدم     صورت خوب آفرید و سیرت زیبا

ورزش زورخانه از دیدگاه علم اخلاق
زورخانه نه تنها یک باشگاه ورزشی، بلکه یک مکتب اخلاقی است، چون عملاً محل اجتماع مردان نیک، پاکان و پیروان مکتب فتوت و جوانمردی است.
پاکی، فتوت، جوانمردی، ادب، صفا، فروتنی- و به ویژه احترام به پیشکسوت- محتوای اخلاقی این ورزش را تشکیل می دهد.

ورزش زورخانه ای و موسیقی
یکی از ویژگی های برجستة فرهنگی این ورزش همراه شدن تمرینات آن با ضرب و آواز مرشد است که تمرینات و شدت و ضعف اجرای حرکات را همراهی می کند. از لحاظ تاریخی تنها رشته ورزشی در جهان بوده و هست که همیشه با آواز و ضرب مرشد همراهی می شود.
در قرون گذشته, علاوه بر ضرب مرشد، سه تار و نی نیز حرکات را همراهی می کردند. لازم به توضیح طولانی نیست که نواختن ضرب در چهارچوب ریتم های مختلف و خواندن اشعار مذهبی و اخلاقی توسط مرشد ورزشکاران را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث آرامش روحی آنان می شود که عملاً یک نوع ((موسیقی درمانی)) است. به طور خلاصه می توان گفت که ورزش زورخانه ای از لحاظ گروهبندی جزو ورزش های ریتمیک و موزون است.

ورزش های زورخانه ای از دیدگاه جامعه شناسی
جامعه شناسی عمومی
ورزشکاران زورخانه چنان تحت تأثیر ویژگی های اخلاقی، تفکرات مذهبی و فلسفی این ورزش قرار می گیرند که پس از مدتی عملاً دارای یک دید و رفتار اجتماعی واحد می شوند. در زورخانه فقیر و غنی، ضعیف و قوی و مقام اجتماعی ورزشکاران هیچ نقشی ندارد. ورزشکاران از هر طبقه ای از اجتماع که باشند، در مقابل مقررات ورزشی زورخانه یکسان هستند.
به عنوان مثال، در شعری که در این ارتباط از طرف مرشد خوانده می شود، اشاره می گردد:
خوش دل نشی از آن که عنوان داری     یا آنکه نژاد کِی و ساسان داری
بایست برهنه چون شیر شوی         تا جوهر خویش را نمایان سازی

از دیدگاه جامعه شناسی ورزشی
این سؤال مطرح است که آیا ورزش زورخانه ای یک ورزش انفرادی است یا گروهی؟ در پاسخ این پرسش باید گفت، در حالی که حرکات به صورت انفرادی انجام می شوند، ولی اجرای برنامه های مختلف آن گروهی و برخوردار از یک هماهنگی گروهی است. این امر نقش مهمی در ایجاد پیوستگی در روابط اجتماعی بین ورزشکاران از طبقات مختلف دارد.

ورزش زورخانه ای از دیدگاه پزشکی
ورزش زورخانه ای از دیدگاه پزشکی یکی از رشته ای ورزشی بسیار مفید برای مبارزه با فقر و حرکتی ناشی از زندگی صنعتی و پیش گیری از پیامدهای منفی آن است.

ورزش بدن سازی
از نظر پزشکی ورزشی نمی توان گفت که ورزش زورخانه ای تنها یک ورزش سنگین است، چون حرکات نرمشی و ریتمیک کافی دارد. به طور کلی می توان گفت که ورزش زورخانه ای یک نوع ورزش بدن سازی است که باعث تقویت عضلات دست و بازوان، کتف، سینه، شانه، شکم و پشت   ران ها می شود.
ورزش زورخانه های، ورزش Interval-Training (ورزش تند و یواش) است، چون با توجه به ترتیب انجام تمرینات بدون و یا با وسایلی مانند: میل گرفتن، پازدن, کباده گرفتن و چرخ زدن انجام می شود.همچنین دارای حرکت ایستا و پویا و فشار به عضلات و استراحت های نسبی بین آنها و حرکات ریتمیک است. می توان گفت که ورزش زورخانه یک نوع  Interval-Training است که از سال ها پیش اساس تمرینات قهرمانان را در کشورهای مترقی تشکیل می دهد.

ورزش زورخانه و Circuit-Training
به کارگیری عضلات و ارگان های مختلف بدن باعث تسریع گردش خون، تقویت قلب، افزایش حجم شش ها، تمرکز فکری، حفظ تعادل بدن و به طور کلی، تقویت و هماهنگی تمامی عضلات و  ارگان های بدن ورزشکار می شود. به همین دلیل ورزش زورخانه ای یک نوع ورزش Interval-Training قابل توصیه به شمار می آید.

من عاشق محمد رسول الله(ص) هستم ...

کمپین عاشقان محمد رسول الله زورخانه حیدر کرار (ع) بخش بهمن
http://s4.picofile.com/file/8166125050/love_muhammad_1_.jpg

http://s5.picofile.com/file/8166125118/love_muhammad_2_.jpg

http://s4.picofile.com/file/8166125184/love_muhammad_3_.jpg

http://s4.picofile.com/file/8166125242/love_muhammad_4_.jpg

http://s5.picofile.com/file/8166125300/love_muhammad_5_.jpg

http://s5.picofile.com/file/8166125342/love_muhammad_6_.jpg

پیوستن ورزشکاران زورخانه به کمپین عاشقان محمد(ص)

شب گذشته ورزشکاران زورخانه حیدر کرار (ع) مهردشت در نماز جماعت و مراسم یادمان سردار شهید اله دادی در تکیه حضرت علی اصغر(ع) مهردشت حضور یافته و پس از آن با حضور در زورخانه به اجرای ورزش زورخانه ای پرداختند. همچنین در این شب برنامه گفتار حکیمانه (در مورد پیامبر مکرم اسلام) برگزار گردید و 12 شاخه گل به برگزیدگان حلقه صالحین هفته گذشته اهدا شد.

در پایان نیز  در پی اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به پیامبر گرامی اسلام، ورزشکاران زورخانه نیز همراه با مسلمانان سراسر جهان به حمایت از پیامبر خوبی ها شتافتند و حرکت بی شرمانه این نشریه فرانسوی، که دولتمردان غربی به بهانه آزادی بیان از آن حمایت می کنند را محکوم کردند.



http://s5.picofile.com/file/8166123550/10_40_.jpg


http://s5.picofile.com/file/8166123634/10_22_.jpg


http://s4.picofile.com/file/8166123684/10_19_.jpg


http://s5.picofile.com/file/8166123718/10_11_.jpg